A várakozás öröme
Bizonyára
mindannyian megtapasztaltuk már, hogy milyen az az érzés, amikor valamely
eseményt nagyon várjuk, nagy reményeket fűzünk hozzá, aztán végül mégsem alakul
jól a dolog; és persze a fordítottját, amikor valamitől sokáig ódzkodunk, és
aztán egészen fantasztikus élmény kerekedik belőle. Ha jobban meggondoljuk,
tulajdonképpen mindkét eset a várakozás örömét fejezi ki: az első esetben jó
volt várni, a második esetben talán kellemetlen volt maga a várakozás, de itt
éppen az öröm lett a végeredmény.
Mostanában
elég fáradt voltam, így a szokásos, havi partiumi utamat csak halasztgattam,
mígnem értelmét vesztette a halogatás, felültem a buszra, és jöttem. Amikor a
kanyar után megláttam a dombtetőről elém táruló város képét, úgy éreztem, jól
tettem, hogy kicsit több ideje nem látogattam ide, mert még csodásabb volt a
viszontlátás. Kicsit olyannak tetszett, mint amikor az ember találkozik egy rég
nem látott baráttal, vagy amikor megnézi gyermekkora kedvenc meséjét.
„I can feel my dreams in my
city…”
Szívmelengető,
mikor valahová belépve az ismerőseim arcát öröm tölti el, jó velük együtt
nevetni, viccelődni, nagyszerű átbeszélni kicsit, melyikünkkel mi történt,
mióta nem találkoztunk. Szeretem újra megcsodálni az épületeket, a helyeket,
ahol gyermekkoromban annyi boldog pillanatot töltöttem. Talán nem adatik meg
mindenkinek az életében az, hogy egy ilyen élménynek részese lehessen, nincs
számára egy olyan város, ami ennyit jelent neki, ezért különösen is hálás
vagyok érte. Mert, ahogy Tamási Áron, a nagyszerű író is mondja; „Azért vagyunk a világon, hogy valahol
otthon legyünk benne.” Még nagyszerűbb, hogy ettől függetlenül szeretem
az összes helyet, ahol valaha éltem, vagy legalább két napot eltöltöttem, és
bármelyikben jól érezném magam.
Talán
itt is az elfogadás az igazi lecke. Nem lényeg, hol és hogyan élünk, a fontos
csak az, hogy tudjunk hálásak lenni érte, és megérteni, hogy okkal vezérelt
bennünket oda a Gondviselés. Álmodozhatunk mindig szebb és jobb helyekről is,
ahol lehetnénk, de sose feledjük el, hogy ettől legfeljebb csak frusztráltabbak
leszünk, hiszen nem feltétlenül fog teljesülni, arról nem is beszélve, hogy ami
álmunkban olyan szépnek tűnik, az a valóságban nem feltétlenül az. Türelemmel,
örömteli várakozással viszont talán valóra is válhat az álom, és így legalább
nem csak a várakozás időszaka lesz boldog, hanem a vége is.
Egy
másik példa a várakozás örömére az életemben nemrégiben egy könyv volt. Már két-három
éve áll a polcomon Joanne Harris Csokoládé című regénye. Mivel a filmet már sok
évvel ezelőtt láttam (valójában az egyik kedvenc alkotásom, aminek köszönhetően
Lasse Hallström további csodaszép alkotásait is megismerhettem), kicsit mindig
féltem belekezdeni, talán azért, mert se a könyvben, se a filmben nem szerettem
volna csalódni. Az aggodalmam persze feleslegesnek bizonyult, hiszen nem
szeretem kevésbé a filmet, mint azelőtt, és még a könyv is tetszett. Ettől
függetlenül, azt hiszem, pont jókor olvastam.
Először
a könyv és a film viszonyáról pár szóban annyit mondanék, hogy mint minden, a
rendező által megfilmesített regénynél, itt is igaz, hogy kifinomult stílusban,
remekül kiválasztott színészekkel, éppen úgy ragadja meg a lényeget, hogy bár
nem követi mindenben az írás cselekményét, mégsem vész el semmi, amit az
eredeti mű mondani akar. Zseniálisan vázolja azt a problémakört, amelyet a
regény is felvet, nagyszerűen ábrázolja a félelmeket, a kialakult barátságokat,
azt a befogadást, és végkifejletet, amellyel a regény is zárul.
A
regényről sem szeretnék hosszasan filozofálni, elég kemény témával foglalkozik,
nehéz lenne úgy írni róla, hogy az ne adjon okot vitára, vagy épp anélkül, hogy
ne mennék bele olyan részletekbe, ami után nem lenne értelme elolvasni (pedig
szerintem érdemes). Úgyhogy kicsit inkább arról beszélek még röviden, milyen
hatással volt rám. Nem ez az első mű az írónőtől, amit olvastam, úgyhogy szinte
meg sem lepődtem, hogy befejezve az utolsó lapot, ugyanaz a hatás következett,
mint az összes eddiginél: néhány perc döbbent csend. Nála valahogy semmi sem
kiszámítható, a stílusát mindig átszövi valamiféle természetfölötti vonás,
mégis annyira emberi, és komoly témákat boncolgat, amelyek a legtöbbünket
foglalkoztatják.
Még
az jutott eszembe, hogy hogyan érezhettek pl. Jókai kortársai, amikor a műveit
olvasták. Az emberek hajlamosak megszépíteni a múltat, szeretik úgy hinni, hogy
az igazi, nagy művészek csak azok lehetnek, akik már meghaltak – legalábbis én
sokszor hallok efféle véleményt -, de valójában a kortárs művészet mindig az,
amely a maga formájában krónikája lesz a jövő nemzedékeinek, sőt gyakran
épphogy a kortárs kultúra alakítja a jelen közvéleményt is.
„Life imitates art, far more than
art imitates life.”
Ez
nem azt jelenti, hogy bármi gond lenne azzal, ha valaki jobban kedveli az előző
korszakok irodalmát, inkább csak fontos lenne belátni, hogy minden korszaknak
megvannak a maga hibái, és ahogyan az Éjfélkor
Párizsban című film is kifejezi ezt, jó volna megtanulni szeretni azt a
kort, amelybe születtünk, tenni azért, hogy jobbá váljon, mert enélkül mindegy,
mely korban élnénk, úgysem tudnánk boldogok lenni.
Hiszen
végső soron, mi értelme valami olyanról ábrándozni, amely tényleg lehetetlen? Ismételten
azt mondom inkább, hogy igyekezzünk a jelen pillanatot megélni, annak teljesen
átadni magunkat, és minden sokkal szebb színbe fog öltözni.
„Éljenek hát, és legyenek boldogok, szívemnek drága gyermekei, és ne
feledjék el soha, hogy mindaddig, amíg Isten kegyes lesz fellebbenteni a leplet
az ember jövőjéről, addig minden emberi bölcsesség ezekben a szavakban rejlik:
’Várni és remélni!’”
/A. Dumas/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése