"Lájkolom a lájkodot"
Úgy
gondoltam, most egy olyan témát választok, ami egy kicsit gyakorlatiasabban
foglalkozik egy közhellyel. Az éremnek tehát – mint már említettem is korábban
- mindig két oldala van. Ennek az igazolásához egy kicsit előveszem a manapság
amúgy is igencsak népszerű kérdést, amit csak úgy emlegetnek, hogy a
„Facebook-jelenség”.
Az
említett közösségi oldalról megoszlanak a vélemények, sokan, sokféleképpen
próbálták már meg elemezni; vizsgálták a társadalmi hatásait, az oldalon
megjelenő régi-új viselkedésmintákat, a gazdaságra gyakorolt befolyását.
Ugyanakkor egyelőre sehol nem hallottam elfogadható magyarázatot arra, miért
pont ez lett a sikeres, miért vannak még mindig elvetemült rajongói vagy éppen
ellenzői az oldalnak. Manapság a trendek ugyan azt mutatják, hogy népszerűsége
csökken (ez nem jelenti azt, hogy nincs az első helyen még mindig – de vajon
meddig marad ott, figyelembe véve, hogy a vállalkozói oldalon már régen nincs
ott?). A közösségi média többi szereplője az elmúlt évben szépen fejlődött, ki-ki
átszokott az Instagram, LinkedIn, Google+ vagy épp a Twitter szolgáltatásaira
(nem is említve most a többit).
Egy
jó kis infografika megtalálható a közösségi oldalakról itt:
Nemrégiben
részt vettem egy kellemes, családias hangulatú előadáson az internet (és a
közösségi oldalak) árnyoldalairól, amely két szempontból is érdekes volt.
Egyrészt, mert egy kedves ismerősöm tartotta, akit előadás közben hallani eddig
nem adódott lehetőségem, másrészt a szakdolgozatomban pont ezzel a témával
foglalkoztam. Ez utóbbiban éppen arra igyekeztem rávilágítani, mennyivel
fontosabb a szociológiai oldala a problémának, mint a technológiai. Azt
gondolom, valóban az a legfontosabb kérdés ezzel kapcsolatban, hogy hogyan hat
a munkánkra, a családunkra, személyes fejlődésünkre az, mit osztunk meg
magunkról és környezetünkről a közösségi oldalakon és az interneten. De vajon
nem vezethető ez vissza egy sokkal mélyebb társadalmi problémára? Egy olyanra, amely
évszázadok óta nyomasztja a kor emberét.
Az emberek társadalmi státuszát már régóta leginkább a pénz határozta meg, így az elmúlt évszázadokban egyre erősödött az a gyakorlat, hogy egy család tagjai nap mint nap hajszolják a pénzt, a hatalmat. Ezáltal egyre kevesebb idő jut a hozzátartozókra, barátokra, arra, hogy valóban minőségi időt töltsünk együtt embertársainkkal. Természetesen az internet előnyös oldalának foghatjuk fel azt, hogy könnyebben kommunikálhatunk tőlünk távolabb lévő ismerősökkel, rokonokkal is, ugyanakkor a virtuális világ a tények szerint paradox módon inkább csak jobban eltávolította egymástól az embereket, hiszen még a közeli ismerősökkel is gyakran csak a való világon kívül társalgunk.
Azt
látom, hogy mára az internet minden előnye ellenére a negatívumai kerekedtek
felül, hiszen a tudatos internethasználat egyáltalán nem jellemző. A felhasználók széles rétege nem foglalkozik
azzal, mi történik a megosztásai után, hogyan fog ez hatni az életére.
Amerika-szerte sok fiatal esik áldozatul annak a szituációnak, amit a
szakirodalom a cyberbullying kifejezéssel
illet. Ez a bűncselekmény-típus kifejezetten a gyermek- illetve tinédzser
korosztályban jellemző. Lényegében arról szól, hogy egy bizonyos személyről egy
közösségi oldalon (vagy az interneten, de az előbbi a gyakoribb) egy időszakon
keresztül valótlan információkat osztanak meg, ezzel kitéve a sértettet lelki
terrornak, bántalmazásnak, megaláztatásnak; ezen felül olyan tettekre is
rávehetik valamilyen fenyegetéssel, amelyet az illető magától nem tenne meg. (WiredKids, 2013, További – angol nyelvű – cikkek találhatók itt: http://stopcyberbullying.org/index2.html)
Súlyos
gond, hogy a szülők sem szokták meg a tudatos internethasználatot, illetve idő
hiányában nem foglalkoznak a gyermekeik erre való nevelésével. A fiatalok pedig
még sérülékenyek, a személyiségük kialakulására nagy befolyással bír az, hogy
miként fogadja el őket a környezetük, iskolatársaik, barátaik. A társadalmi
nyomás arra sarkallja őket, hogy kívánjanak maguknak okostelefont, tabletet, osszanak
meg mindent magukról, hogy ezáltal befogadják őket, legyenek barátaik,
követőik.
Ezen
a ponton pedig visszatérek arra, hogy szerintem miért lett a Facebook sikeres.
Dale Carnegie a Sikerkalauzának első részében egy egész fejezetet szentel annak
bizonyítására, hogy az emberek különböző mértékben ugyan, de mind vágynak arra
a bizonyos „fontosságérzésre”. Igen, mind szeretnénk, ha sokan kedvelnének
minket, sok barátunk lenne. Mit tett a közösségi oldal megalkotója? Létrehozta
a „Like” gombot. A mai kor emberének megadta azt, hogy feltöltsön magáról
bármilyen pozitívumot, és azt ismerősei, barátai kedvelhessék. Nincs „dislike”,
ami azt jelenti, hogy csak a felszínen, de a kedvelések száma ad egy
fontosságérzést. Természetesen lehet kritizálni hozzászólásokon keresztül, de
alapvetően az emberek csak jó dolgokat osztanak meg magukról, és a barátaik
(most nem elemezve azt, hogy valóban mennyire azok a valóságban) kedvelik.
Mi
itt az érem két oldala? Egyeseket kielégít a sok „lájk”, megelégszenek vele, a
fontosságérzésük elcsitul, ha bizonyos időközönként megkapják a „lájk-adagjukat”.
Másrészről ott lappang a sok veszély, hiszen a technológia ilyen ütemű
fejlődése, az óvatlan felhasználók sokasága kielégíti azon rétegek vágyait is,
akik profitálni tudnak az internet árnyoldalaiból (kiberbűnözés, stb.).
Nem
tűnnek kicsit soknak ezek a számok? Mit lehet tenni?
Én azt gondolom, kell használni a közösségi oldalakat, és azok előnyeit, de közben elegendő időt kell hagyni arra is, hogy a valóságban maradjunk, értékeljük a természeti szépségeket, a barátokkal töltött valós időt, a boldogságot pedig nem a „lájkok” számától kell függővé tenni, hanem magunkban eldönteni, és tenni érte. Inkább adjunk szívből jövő mosolyokat és mutassunk valódi érdeklődést mások iránt, és meglátjuk, mennyivel többet ér majd, mint egyetlen kedvelés a Facebookon.
Én azt gondolom, kell használni a közösségi oldalakat, és azok előnyeit, de közben elegendő időt kell hagyni arra is, hogy a valóságban maradjunk, értékeljük a természeti szépségeket, a barátokkal töltött valós időt, a boldogságot pedig nem a „lájkok” számától kell függővé tenni, hanem magunkban eldönteni, és tenni érte. Inkább adjunk szívből jövő mosolyokat és mutassunk valódi érdeklődést mások iránt, és meglátjuk, mennyivel többet ér majd, mint egyetlen kedvelés a Facebookon.
Ti
mit gondoltok?
„A mások iránti érdeklődés, az
emberi kapcsolatokra vonatkozó minden más szabállyal együtt, akkor éri el
célját, ha őszinte. Ez nem csak arra a személyre igaz, aki érdeklődést mutat,
hanem arra is, aki iránt érdeklődést mutatnak.” (Dale Carnegie)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése